A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
42 cm Haubitze M. 14/16 | |
Gyártási adatok | |
Ország | Osztrák–Magyar Monarchia |
Tervező | Škoda |
Tervezés éve | 1909–1914 |
Gyártó | Škoda |
Gyártás ideje | 1914–1918 |
Gyártási darabszám | 8 |
Alkalmazás | |
Alkalmazás ideje | 1914–1945 |
Alkalmazó ország | Románia |
Háborús alkalmazás | első világháború, második világháború |
Műszaki adatok | |
Űrméret | 420 mm (17 hüvelyk) |
Tömeg | 105 000 kg (231 000 font) t |
Csőhossz | 6290 mm L/15 mm |
Gyakorlati tűzgyorsaság | 0,2 lövés/perc |
Max. lőtávolság | 14 600 méter m |
A 42 cm L/15 Küstenhaubitze M. 14 (42 cm, 15 kaliber, Nehéz Ostromtarack 14) nehéz partvédelmi és ostromtarack, amelyet az Osztrák–Magyar Monarchia az első világháborúban, Németország pedig a második világháborúban használt.
A fegyvert és lövedékét úgy tervezték, hogy áthatoljon a modern dreadnoughtok(wd) gyengén páncélozott fedélzetén, összhangban a korszak uralkodó partvédelmi doktrínájával, amely szerint a leghatásosabb a hajótest leggyengébb pontjait magas röppályájú közvetett tűzzel támadni, mint az erősen páncélozott oldalukat rendkívül drága és nehéz lapos röppályájú lövegekkel. A partvédő lövegeknek ugyanolyan jól páncélozottnak vagy védettnek kellett lennie, mint lehetséges célpontjainak, hogy ellenálljanak a csatahajók ellentüzének. A tarackok és mozsarak lényegesen olcsóbbak voltak, mint a hasonló űrméretű hosszú csövű haditengerészeti lövegek, és a magas szögcsoporttal való tüzelés lehetővé tette, hogy a fegyvert el lehessen rejteni a domborzat mögé, így elkerülhették a páncélozás költségeit.
Két tarackot vásároltak az Adriai-tenger melletti Pólában, Fort Gomillában található fő osztrák–magyar haditengerészeti támaszpont védelmére. Egy páncélozott kupolával rendelkező forgózsámolyos talplemezre akarták felszerelni őket, amely teljes 360°-os szögben képes biztosítani a körkörös tüzelést. A talplemez egy görgős csapágyazású gyűrűn nyugodott, beton alapba fektetve. A háború kitörése után gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy Polát nem fenyegeti tengeri támadás veszélye, így az OKW úgy döntött, hogy a lövegeket a hadsereg támogatására fogja felhasználni. Az első tarackot még beépítették a tüzelőállásba, de a többit a Skoda 1915 januárjára mobil használatra átalakította. Ugyanezen hónap 14-én a Küstenhaubitze Batterie-hez (parti tarack osztály) rendelt 2-es tarack az osztrák-lengyelországi Tarnów vasútállomásán adta le első lövését, ezt követően Krakkóban, majd a szerb fronton, majd Modlin mellett. Ezt a fegyvert az 1916. májusi offenzívában használták a Gudrun 38 cm-es M.16 ostromtarackkal együtt, Calliano mellett. Ugyanebben az időben egy másik löveg Malga Larghettóban állomásozott Monte Rovertől délre, és a második 38 cm-es M.16-os ostromtarackkal (Barbara) támogatta a Forte Monte Verena lövésében.
Ezeknek a tarackoknak a bevetése rendkívül nehézkes volt, mivel állandó telepítésű partvédelmi lövegeknek készültek. A csövek és lövegtalpak páncélozott acéltornyokban helyezkedtek el, amelyek felül nyitottak, és technikai okok miatt kezdetben nem is tudták elhagyni ezt a telepítési módot. Az összeszereléshez nagy, mozgatható portáldaru kellett, valamint a daru mozgásához szükséges sínek. Az M 14 típusból összesen nyolc darab (1-8. sz.) és egy tartalék cső készült.
A háború végén összesen nyolc löveg állt szolgálatban: egy M 14-es Gomila tengerparti erődjében, két M 14-es, négy M 16-os és egy M 17-es a különböző frontszakaszokon.
Legalább egy fegyvert az olasz hadsereg eltávolított a háború befejezése után, és Rómában kiállították. A világháború után legalább 5 löveg Csehszlovákiába került.
Az egyik löveget 1940-ben Németország használta az Ouvrage-Schoenenbourg lövésére Oberotterbach közelében. A német ostromtüzérség részére tervezett 60 és 80 cm-es, később a Harmadik Birodalom által használt fegyverek nem készültek el időben az 1940-es francia hadjáratra, így az első világháborúból megmaradt nehéz tarackokat, köztük ezt a löveget vették használatba, hogy a Maginot-vonal erődítményei ellen bevethessék.[1] A löveg Csehszlovákia 1938–39-es annektálása után került német birtokba, és a 42 cm-es houfnice vz17-ről átnevezték 42 cm Haubitze(t)-re. A tarackot Leningrádban és Szevasztopolban is bevetették, annak ellenére, hogy a cső élettartamát mindössze 1000 lövésre becsülték.[2]
A típus egy másik példányát, egy M16-os modellt Magyarországon, az 1919-es magyar–román háborúban fogtak el Győrben a román csapatok, a 38 cm-es Belagerungshaubitze M 16 no 2 "Gudrun"-val együtt.[3] A két löveg a bukaresti Nemzeti Katonai Múzeumban van kiállítva.
Jegyzetek
- ↑ Maginot Line 1940: Battles on the French Frontier. Osprey Publishing, 21. o. (2010). ISBN 978-1-84603-499-2
- ↑ Enzyklopädie deutscher Waffen 1939–1945. Motorbuch Verlag, 230. o. (2006). ISBN 3-613-02481-0
- ↑ Guy François, comments on Obusiers Skoda 380 et 420mm Mle 1916 à Bucarest, dated 22 Sep 2008 and 9 Aug 2009
Fordítás
Ez a szócikk részben vagy egészben a(z) 42 cm Haubitze M. 14/16 című angol Wikipédia-szócikk ezen változatának fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Források
- Gander, Terry; Chamberlain, Peter. Weapons of the Third Reich: An Encyclopedic Survey of All Small Arms, Artillery and Special Weapons of the German Land Forces 1939–1945. New York: Doubleday, 1979 ISBN 0-385-15090-3
- Ortner, M. Christian. The Austro-Hungarian Artillery From 1867 to 1918: Technology, Organization, and Tactics. Vienna, Verlag Militaria, 2007 ISBN 978-3-902526-13-7
- Prášil, Michal. Škoda Heavy Guns. Atglen, PA: Schiffer, 1997 ISBN 0-7643-0288-4
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
A Princetoni temetőben eltemetett személyek
Jugoszlávia nemzeti hősei
Lengyelországi közlekedési hálózatok
1-síkbarajzolható gráf
1001 a tudományban
10H busz (Szombathely)
11. század
1101-es keresztes hadjárat
12-es busz (Szombathely)
1260 (szám)
13. század
13769-es elnöki rendelet
14. század
1403 a tudományban
1431
1444 a tudományban
1445 a tudományban
1474
15. század
1560 a tudományban
15 kV-os villamos vontatás
16. század
1600 az irodalomban
1626
17. század
1745 a tudományban
1783
18. század
1801
1810
1830
1831
1837
1841
1847
1850
1852
1858
1859
1860
1861
1862
1863
1863 a tudományban
1864
1865
1866
1867
1868
1869
1870
1872
1873
1874
1875
1876
1877
1878
1879
1880
1881
1882
1884
1887
1888
1889
1892
19. század
1901
1908 a filmművészetben
1912 a filmművészetben
1913
1914-1918-online
1918
1921
1922
1923
1926
1927
1931
1936
1937
1939
1944
1944 a filmművészetben
1946
1947
1948
1950. őszi sztrájkhullám Ausztriában
1952-es cannes-i filmfesztivál
1955
1967
1972
1978-as amatőr ökölvívó-világbajnokság
1980–1985 közötti magyar országgyűlési képviselők listája
1985–1990 közötti magyar országgyűlési képviselők listája
1986 a filmművészetben
1989. december 16. sugárút
1992
1999-es Nickelodeon Kids’ Choice Awards
1U busz (Szombathely)
20. századi klasszikus zenei zeneszerzők listája
2003
2004–2005-ös síugró-világkupa
2011-es népszámlálás (Románia)
2013-as Rubik-kocka-világbajnokság
2014-es oroszbarát zavargások Ukrajnában
2015
2015-ös kazahsztáni elnökválasztás
2015-ös Rubik-kocka-világbajnokság
2016
2016-os berlini terrortámadás
2016-os ecuadori földrengés
2016-os törökországi katonai puccskísérlet
2016-os terrorcselekmények Németországban
2016 a vasúti közlekedésben
2017
2017-es katalóniai terrortámadások
2017-es Red Bull Air Race Világkupa
2017-es stockholmi terrortámadás
2017-es virágvasárnapi robbantások
2017 a légi közlekedésben
2017 a tudományban
2018
2018-as Formula–1 kanadai nagydíj
2018-as Red Bull Air Race Világkupa
2018 a tudományban
2019-es albániai földrengés
2019-es budapesti hajókatasztrófa
2019-es európai parlamenti választás
2019-es európai parlamenti választás Németországban
2019-es európai parlamenti választás Olaszországban
2019-es romániai népszavazás
2020. évi nyári olimpiai játékok
2021 új világörökségi helyszínei
2022. évi téli olimpiai játékok
2064
20A busz (Szombathely)
20C busz (Szombathely)
21-es busz (Szombathely)
2187 (szám)
21A busz (Szombathely)
22-es busz (Szombathely)
23-as busz (Szombathely)
24-es busz (Szombathely)
25-ös busz (Szombathely)
25I-NBOMe
25 103-as mellékút (Magyarország)
26-os busz (Szombathely)
27-es busz (Szombathely)
27A busz (Szombathely)
29A busz (Szombathely)
29C busz (Szombathely)
2A busz (Szombathely)
2C-E
2C busz (Szombathely)
3. század
30Y busz (Szombathely)
3277 Aaronson
33. Charlemagne Waffen-SS gránátos hadosztály (1. francia)
34-es szabály
3753 Cruithne
39 lépcsőfok (egyértelműsítő lap)
3:1 a szerelem javára (operett)
3H busz (Szombathely)
4-es metró (Nanking)
42 cm Haubitze M. 14/16
442-es főút (Magyarország)
4H busz (Szombathely)
5-ös busz (egyértelműsítő lap)
5-ös busz (Szombathely)
5-HT-receptor
59-es villamos (egyértelműsítő lap)
5H busz (Szombathely)
6-os busz (Szombathely)
6. század
640 (szám)
6A busz (Szombathely)
6H busz (Szombathely)
7-es busz (Szombathely)
7. század
7H busz (Szombathely)
8-as busz (Szombathely)
8. század
810 (szám)
86-os főút (Magyarország)
8H busz (Szombathely)
9-es busz (Szombathely)
90. Oscar-gála
95. Oscar-gála
99 Mozgalom
9H busz (Szombathely)
Az 1861-es magyarországi országgyűlés képviselőinek listája
Az 1955-ös Le Mans-i versenybaleset
A Biblia világa
A brassó–botfalui hosszúhullámú rádióadó
Special:CentralAutoLogin/start?type=1x1
Szerkesztővita:*feridiák/Archívum2018–2020
VAZ–2104, VAZ–2105 és VAZ–2107
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.