A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Számítógép-hálózatokban az ütközési tartomány vagy collision domain olyan fizikai hálózati szegmens, ahol az azonos vivő közegbe küldött adatcsomagok egymással „ütközni” képesek. Az ütközés olyan esemény, melynek során egy hálózati eszköz elküld egy csomagot a hálózati szegmensen, amivel az azonos szegmensen lévő minden más eszköznek is foglalkoznia kell. Eközben, egy másik eszköz ugyanezt teszi, és az egymással versenyző csomagok eldobásra kerülnek, majd újraküldik őket. Ez a jelenség a hálózat hatékonyságát csökkenti.[1]
CSMA LAN-on lévő, repeaterekkel összekötött Ethernet vagy Fast Ethernet eszközök versenyezni fognak a hálózat eléréséért. Ez tipikusan hub-környezetben fordul elő, ahol minden szegmens egy hubra csatlakozik, ami egyetlen ütközési tartományt és egyetlen szórási tartományt alkot. Az ütközési tartományon belül egy időpillanatban egyetlen eszköz küldhet csomagokat, ez alatt a többi eszköznek hallgatózniuk kell a hálózaton, hogy elkerüljék az ütközéseket. Az ütközés csökkenti a hálózati hatékonyságot; ha két eszköz egyszerre ad, ütközés történik és mindkét eszköznek újra kell küldenie a csomagokat egy későbbi időpontban.
Az alapvető adási stratégia a következőképpen néz ki:[2]
- A számítógép hallgatózik a kábelen, hogy megvizsgálja, más számítógép végez-e adatátvitelt a vonalon (ezt a kábel feszültségváltozása jelzi). Ha a vonal foglalt, a számítógép várakozik, és tovább hallgatózik.
- Ha a kábel nem foglalt, a számítógép megkísérli az adatátvitelt.
- Egy másik számítógép is megkísérelhet adni ugyanabban az időpontban, ami ütközést okozhat.
- Mindkét adással próbálkozó számítógép visszakozik, vár véletlenszerű ideig (a számítógépek egymástól függetlenül generálják a véletlenszámot, lásd még: exponenciális visszalépés), különben azonnal újra ütköznének, és a véletlenszerű idő eltelésekor újra próbálkoznak az adással.
A hálózaton lévő számítógépek az abnormális feszültségértékek detektálásával érzékelik az ütközéseket; a több gépből jövő jelek átfedik és eltorzítják egymást. Az átfedő jelek a feszültséget a megengedett érték fölé viszik, amit a számítógépek érzékelnek, és visszautasítják a sérült kereteket.
Hogy az ütközési tartományoktól megszabadítsák a hálózatokat, javasolt hálózati kapcsoló (switch) használata, ami megnöveli az ütközési tartományok számát, de drasztikusan csökkenti azok méretét. Egy switch minden portja saját ütközési tartományt alkot. Az olcsó switchek elterjedése előtt sokszor hálózati híd (bridge) alkalmazásával osztották kétfelé az ütközési tartományokat – a hálózati kapcsoló gyors működésű, többportos hídnak is tekinthető.
Kapcsolódó szócikkek
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a Collision domain című angol Wikipédia-szócikk ezen változatának fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Jegyzetek
- ↑ CCNA Study Guide Lammle, Todd. CCNA Study Guide, Fourth edition, Sybex Inc. (2004). ISBN 0-7821-4311-3
- ↑ Professor of MIT University Tanenbaum, Andrew S.. Computernetwerken (Computer Networks), Fourth edition, Pearson Prentice Hill (2003). ISBN 90-430-0698-X
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Épületirányító rendszer
Útválasztás
Útválasztó
Ütközési tartomány
100Base-FX
100Base-T4
100Base-TX
Arcnet hálózatok
ARPANET
Avaya
Az adatáteresztő képesség mérése
C3 Kulturális és Kommunikációs Központ
CAN-busz
ChatFlow
Cheeger-állandó
Cisco IOS
Common Object Request Broker Architecture
Csomagtovábbítás
Csomag (informatika)
Dataizmus
Dinamikus DNS
Ethernet
Fordított proxy
Forgalomgeneráló modell
Gazdagép
Gyűrűs kocka
Gyors Ethernet
Hálózati címfordítás
Hálózati híd
Hálózati szegmens
Helyi hálózat
Hub (hálózat)
IEEE 802
Intranet
Iperf
Kábelmodem
Kliens
Kvantumhálózat
Localhost
LogMeIn Hamachi
MAC-cím
Magánhálózat
Manchesteri kódolás
Megjelenítési réteg
Modem
Munkamenet
Nagy kiterjedésű hálózat
OSI-modell
Pleziokron digitális hierarchia
Porttovábbítás
Repeater
Squid
Switch (informatika)
System Fault Tolerant
Számítógép-hálózat
Számítógépfürt
Szórási tartomány
Személyi hálózat
Szerver
Szinkron digitális hierarchia
Tűzfal (számítástechnika)
Time to Live
Token-Ring
Tokenbusz
Token busz
Unicast
UTP
Válogatás nélküli üzemmód
Városi hálózat
Varnish
Virtuális helyi hálózat
Virtuális magánhálózat
Windows Internet Name Service
X.25
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.