A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Szabadka–Baja-vasútvonal
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Szabadka vasútállomása | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vonalszám: | 166 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vonal: | 166 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hossz: | 58 km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nyomtávolság: | 1435 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Az egykori Szabadka–Baja-vasútvonal a Bácska északnyugati részén húzódott, az utolsó menetrendi száma 166 volt.
Történelem
A MÁV által épített Budapest–Zimony-vasútvonal Baja városát elkerülte, így kárpótlásképpen szárnyvonallal kötötték be a fővonalba. ( Baja, erején felül 200.000 Ft.-tal (!) járult hozzá a vasútvonal építéséhez. ) A Szabadkánál csatlakozó 58,2 km hosszú szárnyvonalat a fővonal átadása után két évvel, 1885. január 8-án nyitották meg.[1] A szárnyvonal felépítménye 24,92 kg/fm tömegű, „k” jelű acélsínekből épült.
Pálya
Az egykori vasútvonal Baja és Bácsalmás közötti szakasza jelenleg a 154-es számú Bátaszék–Baja–Kiskunhalas-vasútvonal része. A trianoni határ a vasútvonalat Csikéria és Szabadka között kettévágta. A Magyarországon maradt 392-es számú vonalon, Bácsalmás és Csikéria között a személyforgalmat 1960. november 1-től megszüntették, azt helyközi buszjárat pótolja. A teherforgalmat 1992-ig tartották fenn. Jelenleg a Bácsalmás és Bácsszőlős között a kunbajai Cabernet borgazdaság iparvágány közötti 4,8 km hosszúságú szakasz 154K jelzéssel forgalomszüneteltetett vonalként van nyilvántartva.[2] A magyar oldalon az egykori vasútvonalból a pálya nagy része Csikériáig megvan, a felépítmény sínlopások miatt szakaszosan hiányos, és a bozótos növényzet szinte teljesen benőtte, sok helyen még gyalogosan is járhatatlan. Csikéria állomás felvételi épületét 1996-ban bontották le. A szerb oldalon a síneket az államhatár és Szabadka határa közötti kb. 6 km-es szakaszon felszedték, itt a nyílegyenes nyomvonalon azóta földút vezet. Szabadka belterületén a sínek megvannak, több helyen is fellelhetők. Egy szakaszon iparvágányként használták is az egykori Zorka Vegyipari Üzem, (Szabadkai Műtrágya Gyár) és a Szabadkai Vasútállomás között.
Tervek a vonal jövőjéről
Ez a szócikk vagy szakasz tervezett vagy jövőbeli vasúti beruházással kapcsolatos információkat tartalmaz.
Az itt közöltek az idő múlásával jelentősen megváltozhatnak, pontosításra, helyreigazításra szorulhatnak. Legutóbbi módosítás: 2023. július 24. |
Fel kívánják éleszteni a vasútvonalat. Ehhez az Európai Unió segítségére is számítanak.[3] 2014-ben európai uniós támogatással elkészültek a Szeged–Szabadka-vasútvonal felújításának engedélyezési terveihez kapcsolódóan a vonal újjáépítésére vonatkozó környezetvédelmi és településfejlesztési vizsgálatok.[4]
A 2016. november 21-én a szerb-magyar kormánytalálkozón Orbán Viktor kijelentette, hogy nemzetközi együttműködés keretében keresik a lehetőséget a Szeged-Szabadka-Baja vasútvonal újjáépítéséhez.[5]
2020-ban a megindult a vasúti létesítmény engedélyeztetésével kapcsolatos hatósági eljárás. A tervek szerint 120 km/h pályasebességű villamosított vonalként épülne újjá.[6] Ezt megkönnyíti, hogy a magyar, és a szerb vasúthálózat is egyaránt 25 kV 50Hz ~ feszültséget használ.
Az állomások képei
Jegyzetek
- ↑ Magyar Vasúttörténet 2. kötet, 159. oldal, (Budapest, 1996, ISBN 963-552-313-0)
- ↑ Archivált másolat. . (Hozzáférés: 2021. május 11.)
- ↑ Felélesztenék a vasútvonalat
- ↑ Szeged–Szabadka: 160-as pálya, 120-as szerelvényekkel? (magyar nyelven). iho, 2014. november 27. (Hozzáférés: 2014. november 28.)
- ↑ http://www.hirado.hu/
- ↑ Partneri egyeztetés zajlik Bácskán a vasútfejlesztésről Archiválva 2020. május 13-i dátummal a Wayback Machine-ben – Baon.hu, 2020. május 6.
További információk
- A vasútvonal egykori állomásai és megállóhelyei
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.