A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ez a szócikk nem tünteti fel a független forrásokat, amelyeket felhasználtak a készítése során. Emiatt nem tudjuk közvetlenül ellenőrizni, hogy a szócikkben szereplő állítások helytállóak-e. Segíts megbízható forrásokat találni az állításokhoz! Lásd még: A Wikipédia nem az első közlés helye. |
A kompresszor (effekt) automata hangerőszabályzóként fogható fel, amit vagy az audiobemenetére, vagy a vezérlőbemenetére (side chain) érkező jel vezérel. A vezérlőjel változtatásával speciális hatásokat kelthetünk, például hangszínszabályzó használatával frekvenciafüggő kompresszort készíthetünk. Ennek egyik sűrűn alkalmazott megvalósítása a de-esser. Ha egy kompresszort egy teljesen más audioforrás jelével vezérlünk, akkor eseményfüggő hangerőszabályzót hozunk létre. Például, ha zenét tartalmazó csatornába inzertálunk kompresszort, amit egy mikrofon jelével vezérlünk, akkor a mikrofonba beszélve a zene automatikusan attack sebességgel threshold + ((vezérjel szint - threshold)/ratio) mértékben lehalkul, a beszéd végeztével release sebességgel visszahangosodik. Ez a voiceover.
Alapfogalmak
Threshold
A threshold (=küszöbszint) az a szint, amit ha a bemenetre érkező jel meghalad, akkor az eszköz beavatkozik. Értékét decibelben (dB) fejezik ki.
Ratio
A kompresszor a bemeneti jel küszöbszint feletti részét a megadott arányban csökkenti. Vagyis ha a bemeneten a jelszint a küszöbszintet 3 dB-lel haladja meg, 3:1 ratio esetén a kimeneten már csak 1 dB-lel lesz a szint a küszöb felett.
Attack
Az attack az az idő, míg a kompresszor a szükséges szintcsökkentést megvalósítja. Milliszekundumban szokás megadni.
Release
A release által meghatározott idő alatt szűnik meg a kompresszor szintmódosító hatása. A bemeneti szint küszöbszint alá esésétől számoljuk, és milliszekundumban fejezzük ki. Az attack és a release idők között rendszerint egy nagyságrend különbség van, az attack a rövidebb.
Make-up gain
A kompresszor kimeneti szintjét állítjuk vele.
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Ablakátbeszélő
A hangszóró története
Behringer Xenyx 1002
Csoportkábel
Darvas László (újságíró)
De-esser
Discman
Dithering
Dolby surround
Dolby TrueHD
Fényhang
Final Scratch
Fonográf
Gramofon
Hangerőháború
Hangfalkábel
Hanglemez
Hanglemezek gyártása
Hangmérnök
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.